Saturday, 22 December 2012

emmm...diai pada bulan 12.....

Best regards,

assalamualaikum my diary in life.....
agak lama kita tak bersua kan.....?????rindunya aq pd blog ni...
sorry la blog ,bkn aq x nak bukak tapi keadaan x izin kan kita bersua...
sepanjang percutian sekolah ni ada sesuatu yg mengajar aq ttg kehidupan....
nak tahu x pa????
NOVEL!!!!!!!!!!
itulah yg mengajar aq  ttg kehidupan pd ms akan datang....
dulu aq mmg x suka bc nvl...aq mula bc nvl sejak kakak ku yg sulung bl....
first novel aq baca(LAGU CINTA BUAT MU)...
sejak itu aq mula suka baca novel....dia mengajar aq ttg kehidupan yg sukar utk 
kita hadapi....kata2 semangat juga dititipkan....kata 2ttg cinta,ALLAH S.W.T,
dan apa yg penting hbgan kekeluargan &rakan2.....
bila owg kata 2 aq pandai ttg cinta,tu adalah dari ayat2 novel jer....
aq tak pandai ttg cinta pun.....sbb dlm kamus hidup ku skrg adalah belajar...
bukan cinta....sebolehnya aq ingin perasaan tenang ketika belajar...
biarlah perasaan cinta tu datang bila aq dalam kehidupan pekerjaan.....
DOKTOR CINTA !!!!!!
ITULAH NAMA DIBERI OLEH RAKAN2 KU.....
SESUNGGUHNYA AQ TAK PANDAI TENTANG CINTA...

Sunday, 24 June 2012

KaTa hIkMaT........



                                                                       

                                       SUCIKAN DIRI SANTUNKAN BUDI
                                  RENDAHKAN DIRI MANTAPKAN PERIBADI
                             HIDUPKAN HATI JERNIHKAN JIWA
                        SUBURKAN HATI BUDI PERIBADI BERWIBAWA
                 AKAL BUDI CERMINAN DIRI SEDIH DAN TAWA
           AMAL BAKTI IKHLAS DIRI INSAN NAN TAQWA
      CARI DAN NILAIKAN DIRI DI MEDAN ILAHI....
                                    (nukilan hhw:Mei 2012)



UNTUK BAIKI MANUSIA, MAKA BAIKILAH HATINYA ,
UNTUK BAIKI HATI ,MAKA BAIKILAH SOLATNYA.
UNTUK BAIKISOLAT,MAKA BAIKILAH ILMUNYA,
UNTUK BAIKI ILMU,MAKA BAIKILAH TAUHIDNYA,
UNTUK BAIKI TAUHIDNYA ,MAKA CARILAH DIRINYA,
UNTUK CARI DIRI,MAKA CARILAH TUHAN NYA,
UNTUK CARI TUHANNYA.MAKA CARILAH REDHA & RAHMATNYA,
UNTUK MENCARI SEGALANYA,MAKA PILIHLAH ISLAM & IMAN,
                    BUATLAH AMAL DENGAN IKHLAS & IKHSAN........
                     
                                           
                                    kita buatlah apa-apa  yang kita mampu,
                                              barulah ALLAH bantu apa-apa yang kita tidak mampu ,
                                                           hujung akal pangkal agama.....
                                              
                                                                 (PROF HAMKA)

                    SELAMAT MEMBACA ..........SELAMAT MENHAYATI.......

                                                    

Saturday, 12 May 2012

minat ku terhadap sesuatu...



alahaiii...kasut adalah idaman setiap wanita...
hai sapa yg lihat nya pasti akan cair...
begitu juga dgn diri ku.....








aduhai ....kereta bmw yg menjadi idaman ku.....
ahhh...tak dapat ku menahan hati ku....
hati ku telah pun cair...















Monday, 30 April 2012

my best friend forever and ever

                        kawan adalah tempat aq mengadu kesedihan ku...
tempat aq bersuka duka..... susah senang kami lalui bersama walaupun 

dalam group tu ada yg tak ada ketika kami sama- sama dlm 
kesusahan,kesedihan.....
namun kami semua tetap gembira....
ada kala kami bergaduh....
tapi pergaduhan kami tak berpanjangan...
biasa la dalam persahabatan mana ada yg tak bergaduh...
tapi aq redha dgn ketentuan ALLAH....
andai kehidupan aq begini....

                            SAHABAT BUAT SELAMANYA.....







  


            MOGA PERSAHABATAN KITA KEKAL BERPANJANGAN...
                       
                                       AMIN YA RABBALALAMIN....
                            
                                                      ^______^



Saturday, 28 April 2012

LUAHAN HATI KU MELALUI KAGU

ASSALAMUALAIKUM
HAQITA SHINICHI KUDO

LIRIK LAGU.....






Lirik Lagu Papinka Dimana Hatimu Lyrics

Browse: /  /  / 
Inilah akhir cintaku, inilah akhir kisahku
Setelah kau jauh tinggalkan aku
Tak bisa ku melupakanmu, tak bisa aku tanpamu
Tak pernah aku rela kau tinggalkan aku
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
* tiada ku sangka engkau berubah
Ku tak percaya kau membagi cinta
Tahukah engkau betapa sakitnya
Kau membagi cinta karna dia
Reff:
Tak pernah ku coba melupakanmu
Mengapa kau buat luka hatiku
Sekian lama aku menunggu
Kasih dimana hatimu
Tak bisa ku coba melupakanmu
Mengapa kau buat luka hatiku
Sekian lama aku menunggu
Kasih dimana hatimu
Tak bisa ku melupakanmu, tak bisa aku tanpamu
Tak pernah aku rela kau tinggalkan aku




Tuesday, 13 March 2012

Best regards,  ASSALAMUALAIKUM
Your Name   HAQITA SHINICHI KUDO

50 tips memikat kaum adam....






1. Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan mereka.
2. Pandai memasak adalah ciri2 utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.
3. Berpewatakan menarik mampu menarik minat mereka.
4. Jujur dan sentiasa merendah diri.
5. Lakukan apa yang dia suka dan jangan lekukan apa yang dia tidak suka.
6. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.
7. Mempunyai tingkah laku yang baik dan berlemah lembut.
8. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.
9. Jangan terlalu mengokong.
10. Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan tangan.

11. Jaga cara pemakaian anda, seksi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati.
12. Sering memberikan kad ucapan buat si dia yang kamu minati untuk plan pertama memikat dirinya.
13. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.
14. Apabila berhadapan dengan lelaki yang kamu minati, renungi matanya dan tunjukkan sifat humor kamu. Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan bererti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.
15. Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka.
16. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.
17. Tidak mudah putus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.
18. Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka.
19. Jangan bandingkan dia dengan lelaki-lelaki yang pernah kamu kenali.
20. Menjadi temannya ketika dia susah dan senang.
21. Lelaki suka kamu menjadi pendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang.
22. Yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik.
23. Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.
24. Lelaki tidak suka jika kamu memakai mekap yang terlalu tebal.
25. Mengetahui bila hari lahirnya.
26. Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.
27. Bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.
28. Manja!
29. Jangan terlalu excited ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk perkenalan pertama.
30. Jangan terlalu bersikap kelakian dan ganas dalam pergaulan.
31. Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan ‘perfect’.
32. Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.
33. Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.
34. Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan.
35. Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.
36. Ketahuilah mereka ini adalah golongan yang terlalu sensitif dan suka akan kelembutan apatah lagi dari seorang gadis.
37. Kenali siapa dirinya sebenarnya sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.
38. Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu!
39. Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah kamu yang kemas.
40. Jangan bersikap terlalu kuno.
41. Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu agar tali persahabatan kamu dengannya tidak putus begitu sahaja. Mungkin suatu hari nanti sikap kamu yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.
42. Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran yang penting tetapi kecerdikan, kejujuran dan tingkah laku yang bersopan-santun.
43. Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu kamu tidaklah perlu terlalu alim.
44. Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan.
45. Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada.
46. Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati.
47. Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.
48. Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi.
49. Tidak terlalu meminta dan jaga tata tertib kamu di meja makan.
50. Jangan terlalu over nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu! 









Sunday, 11 March 2012

KANSER HATI

Best regards,ASSALAMUALAIKUM.....
Your NameHAQITA
 


APA ITU KANSER HATI????
Kebanyakan kanser mengambil sempena nama bahagian tubuh dimana kanser
tersebut bermula .kanser hati primer terjadi apabila sel 2 hati berubah dan
menjadi magninan.I a berasal dr hati bukan hasil perebakan (metastasis).
Metastasis  berlaku apabila sel 2 kanser yg berasal dr bahagian tubuh manusia
merebak ke hati.Kanser hati ini juga dikenali sebagai hepatoma.....


BAGAIMANAKAH KANSER HATI INI BOLEH DIPERJELASKAN.....??????
Kanser hati @ hepatoma ini biasanya lebih lazim berlaku di asia ....
Secara purata , pesakit kanser ini kebanyakan berumur 40 - 50 tahun.
Ia didapati empat kali ganda lebih kerap berlaku dikalangan kaum lelaki 
berbanding kaum perempuan.
  
APAKAH FAKTOR -FAKTOR YANG BOLEH MENINGKATKAN RISIKO GEJALA KANSER HATI....?
Mereka yg lebih berisiko ialah peminum alkohol dan pembawa hepatitis B.....


TANDA -TANDA DAN GEJALA HATI......

  • SAKIT BAHAGIAN ABDOMEN
  • BERAT BADAN MENURUN
  • HILANG SELERA MAKAN                                              
        GEJALA NYA                                         .
  • DIJANGKITI VIRUS  HEPATITIS A @ B
  • DEMAM YG KERAP
  • PERUT MULA MEMBUSUNG

Tuesday, 7 February 2012

Sunday, 5 February 2012

Best regards,
Your Name  : haqita anna


kejam kah cinta itu...?

assalamuaikum.....
apa khabar anda semua disana.....?
saya harap semua nya sihat.....
hari ini munkin ada yg sedih sebab putus cinta...
esok sedih sebab terharu krn cinta disambut oleh sang kekasih....
lusa pulak kita tak tahu apa akan terjadi dgn diri ini.....
kadang 2 terfikir mampu kah kaum perempuan hidup tanpa kaum lelaki.....
cinta datang tanpa diundang .....
kadang 2 ada manusia yg rasa cinta itu kejam .....
cinta tidak pernah kejam.....tapi yg kejam ada lah manusia.....
manusia tidak pernah menghargai cinta yg diberikan oleh ALLAH S.A.W.....
HARGAI LAH CINTA ITU DGN SEADANYA.....

Sunday, 22 January 2012

diary aq pd tahun nie...

ahhh....kadang 2 teringin juga aq nak mencipta lagu...
kadang2 teringin juga aq nak menyanyi &berlakon...
tapi siapa lah diri ku ini....
terasa hati ini sayu dan sedih....
bagaimana perasaan ku ini aq sendiri tak pasti....
'YA ALLAH, YA TUHAN KU , SESUNGGUHNYA HAMBA MU INI TIDAK TAHU APA YG AKAN BERLAKU PADA TAHUN YG AKAN DATANG.MOGA ENGKAU CUCURI RAHMAT DAN HIDAYAH KPD HAMBA MU INI.TERANGI LAH HATI HAMBA MU INI ,YA ALLAH.

Sunday, 1 January 2012

5 sebab knp "couple" haram......

Zaty Sabri

KNP BER'COUPLE' TU HARAM..???
PERTAMA: TIDAK MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK ATAU SEBALIKNYA
Sesebuah perhubungan ?istimewa” antara seorang lelaki dan wanita seharusnya didasari dengan niat yang baik seperti bertujuan untuk berkahwin. Justeru sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti tersebut adalah tidak harus seperti bercouple untuk berhibur, bersuka-suka dan sebagainya.
KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA
Lumrah bercouple seakan tidak dapat lari dari aktiviti seperti ber”dating”?, ber”shoping” dan sebagainya hatta ada yang sampai ke peringkat “membonceng”. Tidak kurang juga (tanpa segan silu) menggunakan istilah-istilah yang kononnya menunjukkan sikap “caring” seperti memanggil darling kepada pasangannya. Paling tidak, pasti di dalam pertemuan(dating) akan berlaku pandangan mata yang tidak harus, perbicaraan yang tidak wajar dan seumpamanya. Semua perlakuan ini adalah bercanggah dengan ajaran Islam yang mengharamkan perhubungan bebas di antara lelaki dan perempuan. Yang paling penting, apabila Syariat Islam mengharamkan sesuatu perkara/perbuatan, maka wasilah atau tindakan yang menuju kepada perkara yang diharamkan tersebut juga turut diharamkan. Kaedah Fiqh ada menyebutkan : sesuatu yang membawa kepada yang haram, maka ia juga menjadi haram?. Justeru berdasarkan kaedah ini, maka bercouple yang membawa kepada perlanggaran hukum syariat juga adalah
haram.
KETIGA: MENJATUHKAN MARUAH (PERIBADI) SEORANG WANITA
Apabila pasangan yang bercouple berdating, maka peribadi seorang wanita muslimah akan dipersoalkan. Khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki yang bercouple tersebut, tetapi si perempuan. Masyarakat akan bertanya bagaimana begitu mudah si perempuan tersebut membiarkan dirinya diusung(maaf jika agak keterlaluan) ke sana-sini atau setidak-tidaknya umum akan menganggap bahawa perempuan tersebut telah dimiliki. Kesan buruk yang mungkin dihadapi ialah apabila berlaku perpisahan antara pasangan tersebut. Masyarakat akan mula membuat pelbagai tanggapan negatif terhadap si perempuan tersebut. Prasangka-prasangka negatif akan direka dan dihebahkan. Akhirnya berlakulah tohmahan-tohmohan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan seorang wanita. Ingatlah bahawa Islam amat memprihatinkan penjagaan maruah seorang wanita. Di atas dasar itulah adanya hukum Qazaf dan kerana tujuan tersebut jugalah Islam mengharamkan perhubungan yang di luar batasan. Sebabnya adalah kerana Islam
memelihara kehormatan seorang wanita.
Dalil yang lebih kuat menetang hubungan percintaan terdapat di dalamSurah Al-Israa’(17) ayat 32:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”
Ayat ini memeng cukup popular di kalangan kita. Ramai yang apabila ditegur dengan ayat ini akan menjawab,”Kami tidak berzina. Kami berbual-bual je” , “Kami keluar makan je” dan “Kami main SMS je.” Dan pelbagai 1001 alasan lagi. Para pembaca,sila teliti firman Allah tadi. Dalam ayat ini, Allah melarang kita mendekati zina. Allah menggunakan kalimah ‘walaa taqrobuu’ (jangan hampiri) dan bukannya kalimah ‘walaa ta`maluu’ (jangan melakukan). Ini menunjukkan, walaupun kita hanya mendekati zina, ia sudah pun HARAM! Mungkin ada yang tidak jelas dengan maksud menghampiri di sini. Biar kita ambil contoh, jarak kita dengan dewan adalah 50 meter. Apabila kita melangkah setapak ke arah dewan, jarak antara kita dan dewan adalah 49.8 meter. Inilah dikatakan menghampiri dewan. Jadi, bercinta sebelum kahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina, dan menghampiri zina adalah HARAM.
Ini adalah dalil-dalil daripada Al-Quran. Bagaimana pula dengan hadis rasul kita, Nabi Muhammad S.A.W.? Dalam hadis, baginda rasulullah telah memperincikan jenis-jenis zina. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda :
“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.”*
Hadis kedua; Daripada Abu Hurairah r.a., dari Nabi S.A.W. sabdanya :
“Nasib anak Adam mengenai zina telah ditetapkan. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang. Dua telinga, zinanya mendengar. Lidah, zinanya berkata. Tangan, zinanya memukul. Kaki, zinanya melangkah. Hati, zinanya ingin dan rindu, sedangkan faraj (kemaluan) hanya mengikuti atau tidak mengikuti.”**
(Dua hadis di atas adalah sahih dan diriwayatkan oleh 4 orang imam, iaitu Al-Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ghayatul-Maram. *Sahih Muslim, hadis ke 2281. **Sahih Muslim, hadis ke 2282)
KEEMPAT: MEMBAZIRKAN WANG KEPADA PERKARA YANG TIDAK WAJAR
Di dalam budaya bercouple, biasanya pasangan lelaki akan banyak menghabis duit pinjaman PTPTN, JPA, yayasan negeri (bagi mahasiswa IPT) atau duit pemberian ibubapa untuk memenuhi kehendak pasangan wanitanya. Ajak saja dinner, lunch, breakfeast atau bershoping pasti si lelaki yang perlu mengeluarkan duit poketnya. Terdapat juga keadaan di mana si perempuan yang berbelanja si lelaki. Itu belum dikira dengan pembeliaan kad top-up handset yang out of control. Hanya kerana call untuk tanya khabar, dah makan ke belum, ada yang sanggup mentop up handset mereka beberapa kali dalam seminggu. Cuba bayangkan jumlah wang perlu dibazirkan hanya untuk perkara yang sangat remeh dan tidak perlu. Paling menyedihkan, wang tersebut adalah pemberian keluarga yang seharusnya digunakan bagi tujuan pengajian. Begitu juga wang pinjaman PTPTN, ia adalah hutang yang perlu dibayar selepas tamat pengajian. Justeru, penggunaan kedua-dua jenis wang ini kepada perkara yang tidak wajar adalah tidak
harus dan ditegah oleh syarak. Perbuatan membazir dan menyalahgunakan harta juga adalah amalan syaitan.(Rujuk Al-Israa ayat 27)
KELIMA: MEMBUANG MASA KEPADA PERKARA YANG TIDAK SEWAJARNYA
Seperkara yang wajar diprihatinkan di sini ialah penggunaan waktu kepada perkara yang tidak bermanfaat. Lebih malang lagi, masa yang amat terhad sebagai seorang mahasiswa telah diisi dengan perbuatan-perbuatan yang ditegah oleh Allah. Bukankah berdating, berbual telefon secara marathon dan lain-lain aktiviti rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama. Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoal dan diperbicarakan di hadapan Allah.
Perlu diingat bahawa Islam bukan mengharamkan secara total perkara yang dinyatakan di atas. Islam tidak menghalang perbuatan tersebut, tetapi meletakkan beberapa prasyarat yang perlu dipenuhi. Sekiranya kita gagal mengikut syarat-syarat tersebut, maka status perbuatan tersebut menjadi HARAM serta menjauhkan diri pelaku daripada kasih sayang dan cinta Allah. (Rujuk kitab al-Halal wal Haram Fil Islam, Dr. Yusuf Al-Qardhawi)
                       
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...